Beni Ödülle Cezalandırma / Dr. Özgür Bolat


" Çocuk ödülle iş yapmaya alışırsa, kendi sorumluluğunda olan işler için bile sizden ödül talep eder. Sorumsuzluk bilinci gelişir"


" Not ve sınav sistemi de bir çeşit değerlendirme aracıdır ve iç motivasyonu öldürür"


" Geribildirim, kontrol mekanizması olmadığı, gelişime odakladığı için motivasyonu artırır."


" Ödül, amacı araca dönüştürür. Ödülle ödev yapan çocuk, ödevi araç, ödülü amaç olarak görür. Hatta çocuk ödevi ödüle engel olarak görerek ödevden soğur"


" Bir insan hayatta olup bitenleri ne kadar kendi kontrolü altında görüyorsa, o kadar "iç kontrol odaklıdır", ne kadar kontrolü dışında görüyorsa o kadar da "dış kontrol odaklıdır". Dış kontrol odaklı insanlar kendilerini birer piyon gibi görür. Kendilerine yabancılaşır. Başarılı ve mutlu olmak için iç odaklı olmak şarttır."


" Bir kişide iç motivasyon geliştikçe, kişi hem iç odaklı olur hem de özdenetim sahibi olur"


" Öğretmenlerin çoğu yaratıcı öğrenci istese de, kendi davranışlarıyla yaratıcılığı öldürüyor. Yaratıcı öğrenciler en favori öğrencileri olmuyor"


"Mutluluğun özünde kabul görmek var. Kabul gören insanlar mutlu oluyor"


"Rekabet ve ödül ortamında kaybedenler, kabul görmedikleri için mutsuz oluyor. Özgüvenleri sarsılıyor"


"Özellikle aileler çocuklarını karşılaştırarak, onları değersiz hissettirir. Bir çocuğun başarıyla veya davranışıyla sevmek, yapay sevgidir, kimliğiyle sevmek ise gerçek"


"Çocukla gerçek ilişki kurmak, onun gelişiminden çok daha önemlidir. İlişkisi zayıf olan çocuk, başarılı olsa da mutlu ve huzurlu olmakta zorlanır"


"İlk olarak çocuğun bakış açısını anlamak gerekir. Çünkü bizim için mantıksız olsa da her davranış çocuk için mantıklıdır."


"İkinci olarak çocuğun ihtiyacını anlamak gerekir"


"Üçüncü olarak ihtiyacın temelindeki duyguyu keşfetmek gerekir. Ailede baskı varsa, çocuk duygusunu söyleyemez. Çocuk duygusunu söylemelidir ve bu duygu onaylanmalıdır"


"Hem ihtiyaç hem duygu anlaşıldıktan sonra, amaç çocuğa kontrolle (ödül) iş yaptırmak değil, çocuğun ihtiyacını karşılamak için onunla işbirliği yapmaktır. Yani çocukla ilişki kurarak beraber çözüm üretmektir."


" Seviyelerinin çok üstünde, zor işler yaparlarsa, o işten keyif almazlar ve o işi bırakırlar. Seviyelerinin çok altında, kolay işler yaparlarsa, sıkılırlar ve yine o işi bırakırlar. Kişinin seviyesi ile yapılan işin zorluğu örtüşürse, çocuk "akış alanı" na girer ve o işten keyif alır"


"Gerçek hayatta gelişim ihtiyacını karşılamayan çocuk, bilgisayara yönelir. Çünkü oyunlarda çocuk seviye atlayarak gelişim ihtiyacını karşılar"


"Çocuk tüm bunlara rağmen sorumluluğunu yerine getirmezse, yine ceza ya da ödül verilmeyecek, davranışın bedeli ödetilecek"


"Bedel, davranışın doğal sonucudur cezadan çok farklıdır"



 not: Okul hayatına yeni başlayacak veliler için detaylı ve tatmin edici bir kitap. Yalnız biraz akademik araştırma örneklerinin sıklığı yer yer kitabın akıcılığını bozsa da ebeveynlere çok güzel tavsiyelerde bulunuyor.  




Kaynak Kitap:
Beni Ödülle Cezalandırma / Dr. Özgür Bolat / Doğan Kitap Yayınları

SANAT İLHAMLI ⛬

Yorumlar

ÖNE ÇIKANLAR

III- Kitap Sayfalarından Beyaz Perdeye

Genç Ressam Süleyman Erdoğan ile Söyleşi

SANATTA YARATICILIK

İSTANBUL' DA ŞİFA BULMAK

Doğukan Çiğdem ile Söyleşi

Şehrin Dokusu: Heykeller

KÜNYE

ÇOCUKLARLA FELSEFE

Sanatçı Bahar Bilici Öztürk ile Söyleşi