Kayıtlar

III- Antik Çağın Bilgini: ARİSTOTELES

Resim
    « Mutluluk ve felaket, eyleme dayanır; hayatımızın son erkeği ise, eylemdir, yoksa eylemin dışında olan bir şey değil. Karakter bakımından biz ya şu ya da bu özellikteyiz; eylem bakımından ise ya mutluyuzdur, ya da mutlu değilizdir» Aristoteles  (Poetika)          Antik Yunan Filozofu Aristoteles M.Ö.384- M. Ö. 322 yılları arasında yaşadı. Mantık Bilimi ‘nin kurucusudur.     Platon'un öğrencisi olmasına rağmen onunla aynı görüşleri savunmaz. Karşıt tez geliştirmiştir. Platon'un “İdealar” felsefesini kabul etmez. Evrendeki her şeyin gerçek olduğunu ve bu değişimin sürekli bir değişim, hareket halinde geliştiğine inanır. Tanrı varsa eğer her şeyin içindedir yani dışarda farklı bir evrende değil.   Varlıkları ayırdığı dört katman vardır; 1.Cansız varlıklar (en alt katman) 2.Bitkiler 3.Hayvanlar 4. İnsan (en üst katman)   Sanatı Doğadan, Felsefeden, Bilimden üstün görmüştür. Sanatçı doğadaki bir figürü, deseni id...

"KENDİNİN KEŞFİ" HAYAL İNCEDOĞAN

Resim
   Gözlerimizi dünyaya açar açmaz dış dünyayı keşfetmeye çalışıyoruz. Bu keşifler içten dışa bir çember çizerken zamanla dıştan içe doğru bir rota çizer. İşte kendimizi bu sınırlı çemberde tanımaya çabalarız. Tanıdıkça çemberin merkezine kaçarız ya da çemberi genişletmeye...    Hep bir ikilem içinde gelgitlerle kendimizi yeniden inşa edişimiz. Tıpkı bir yap-boz parçaları gibi her dağıldığında yeniden birleşmeye çalışır. Bunun bir sonu olduğunu düşünmüyorum tek mesele dengeyi bulabilmek.   Her an, her gün yeniden şekilleniyoruz. Tüm bu parçaları dengelemek ve detaylardan büyük resme ulaşmak kendimizi bulmak kısaca "Kendinin Keşfi" bir yolculuk. Her daim yolculuğu sevip yolda olmak iki kelime ile özetlenebilir : Detay ve Denge. Yazım "Kendinin Keşfi" (2003) adlı çalışması ile Sanatçı Hayal İncedoğan'dan ilhamla.  Hayal İncedoğan ile ilgili diğer yayınlar; ▪️ NİSAN KOKUSU

Sinema Köşesi: NOKTA

Resim
«Kainat içinde bir zerre noktacık.  Noktanın içinde, nokta onun içinde. Hem kainatın, içinde hem kainat, O'nun içinde.  O'n dan ama O değil»    Hallacı Mansur    Uzaydan başlarsak göz merceğimizden derinlere indikçe içimizde de bir uzay (evren) görürüz. Bir nokta gibi... İşte bu nokta tüm gerçekliği altüst ediyor. Gördüklerimizi sınırlıyoruz. Teleskoplar, mikroskoplar olmasa bu gerçekliğimizi de aşamayacaktık. Bir Hiç’ lik içindeyiz. Hangisinin gerçek olduğunu insanlık hala sorgulamakta. Kaybolan Nokta’mızı arıyoruz.    Derviş Zaim’in “Nokta” (2008) filmi de işte bende bu etkiyi bıraktı. Kaybolan Noktamız nerede? Diye sorar oldum izledikten sonra. Tasavvuf , mistik, tarih ve günümüzden yola çıkmış. Soruları sorup cevapları izleyiciye bırakıyor.   Tuz Gölü’nün mekan olduğu yerde Yönetmen Derviş Zaim Tek Plan (Plan-Sekans) Tekniği ile çektiği filmde aynı anda geçmiş ve geleceği anlatır. Bu teknikte çekilen en başarılı Türk Filmi olduğun...

BOUNTY GEMİSİ

Resim
«İnsanı hiçbir şey bir Tahiti gezisi kadar düş gücünün altın ülkesine götüremez» W. Somerset Maugham      diyen İngiliz yazara hak vermemek elde değil. Her zaman Kuzey insanları için Güneyin cennet Köşesi Tahiti ilgi odağı olmuştur. Ressam Paul Gauguin en ünlü tablolarını bu adada yapmıştır. Adayı başka meşhur yapan olay ise ünlü Bounty Gemisi'dir.          1789'da Bounty İsyanı olarak tarihe giren olay “Muting on the Bounty” adıyla sinemaya da uyarlanan bu isyanın nedenleri neydi peki?           HMS Bounty Gemisi İngiliz Kraliyet Donanmasının ticaret gemisiydi. Güney Pasifik Adalarından Tahiti’ye gidip ekmek ağacı olarak bilinen besin maddelerini temin ederek İngilizlerin Batı Hint Adalarındaki sömürgelerine ucuz gıda desteği sağlayarak İngiltere’ye geri dönmekti. Ama Tahiti’ye varınca adadan çok etkilenen denizciler göreve devam etmek istemezler. Adada kalmak isteyince isyan patlak verir.     William Bligh...

II- Antik Çağın Bilgini: PLATON

Resim
    Platon veya Eflatun olarak da bilinen Metafizik düşünce sistemini dayandırdığı “idealar” felsefi ile tanınan Antik Yunan düşünürüdür. Milattan Önce 427- 347 yılları arasında yaşamıştır.    Sürekli bir arayış içerisinde olmuştur. Sanatı doğanın bir taklidi olarak görür. Mutlak güzele ulaşılamayan hiç bir çabanın insanı ölümsüzlüğe ulaştırmayacağını savunur. Yani Platon’a göre mutlak (kesin) bir güzelden söz edilebilir. O güzel Tanrı'ya ulaştıran güzelliktir. Yaşadığımız dünyadaki tüm güzellikler bir yansıma, gerçekleri ise “idealar” dediği metafizik ötesindedir.    Zamanla bu tezlerini matematik ve astroloji ile anlatmaya başlar. “Varlıkları güzel yapan formlar ise geometrik formlardır. Çünkü geometrik formlarda sayılar ve sayılar arası orantıya dayalı uyumlu bir düzen mevcuttur. “ yargısına varır.      Öğrencisi Aristoteles’e göre bilim değil Sanat önemlidir. Hocası Platon’un   Bilimi Sanattan üstün görmesinin aksine Sanat ...

YENİ NESİL MİMARLIK: ARCACADEMY

Resim
    Mimarlık, üç plastik sanattan biridir. (Resim, heykel, mimarlık.) İnsanları mutlu etmek, huzur vermek, üretken kılmak ve yaşama sevinci vermek gibi amaçları olan mimarlık; bu amaçlara ulaştığında sanat oluyor. Diğer türlüsüne ise yapı deniyor. Mimarlık birçok koşula bağlı bir sanat olmakla beraber ortaya işlevsel ve beş duyu organıyla algılanıp kullanılabilir bir şey koyduğu için aynı zamanda bilimdir.      Şimdi doğaya geri dönüş, onunla bir bütünlük, uyum, ahenk içinde yeni nesil mimari ihtiyaçlar artmaya başladı. Salt ticari kaygıların dışında sanatla iç içe yapıların oluşturulması Mimarlık için önemli kriter.    Peki bu meslek günümüzde nasıl işlev gösteriyor. Bunları araştırırken ARCACADEMY ile karşılaştım. Dünyanın en eski ve önemli (hem Sanat hem Bilim açısından) mesleği olan MİMARLIK ; ·         Nasıl olmalıdır? ·         Bu meslekte nasıl başarılı olunur? · ...

YAZAR PORTRESİ: TARIK TUFAN

Resim
«Var olmak, ayrılıkla başlayıp ayrılıkla biten bir sancıdır» Tarık Tufan    Tarık Tufan günümüz yazarlarından beni hem konu hem de üslup olarak etkileyen ender yazarlardan. İnsana bir hikaye sunmuyor sizi de hikayede var ediyor. Çünkü anlattıkları bizden uzak değil “bizi” anlatıyor. Bu toprakların her rengini gün ışığına çıkarıyor.    Muhakkak içlerinden birisiyle bir yerlerde karşılaşmışlığınız vardır. Belki hayatınızın içinde ya da yanından geçen ama acısını duyabildiğiniz kişilerdir. Önyargıdan uzak olduğu gibi samimi bir duygudur. Bu zamana kadar fark ettiğiniz ama dile getirmediğiniz iç sesimizin dışavurumudur Tarık Tufan kitapları.     “ Kafa Dengi ”   TV programı ile adını duydum. Lise yıllarında benim için ufuk açıcı bir programdı. Kaçırmamak için can attığımı hatırlarım. O dönem çok ender kültürel programdan biriydi. Tek bir görüş değil her fikrin tartışılır masaya yatırıldığı beyin fırtınası formatında oluşu beni etkilemeye yetmişti....

ÇEYİZ SANDIĞI

Resim
   Toplumun en küçük yapı birimi aile ve bu aile kavramı oluşurken birtakım hazırlıklar yapılır. Her toplumun kendine göre adetleri, alışkanlıkları var. Bunlar zamanla gelecek nesillere aktarılır. Böylece geleneği oluşturur. Buna güzel bir örnek verecek olursak Anadolu’daki çeyiz sandıkları diye biliriz.    Üretimin evlerde olduğu dönemlerde her genç kadın ürettiği el işlemeli kumaşlarını, dantellerini bir sandıkta biriktirir. Bu sandıklar ahşap oyma ya da sedef kakma işlerle süslenir. Baba evinde emanettir; gitmek için vaktini bekler. Sosyolojik açıdan evliliğin hazırlık temalarıdır aynı zamanda.   Bu güzel temanın yansımasını Heykeltıraş Ahmet Özparlak’ ın 2011 yılında Kömürcüoğlu Uluslararası Taş Heykel Kolonisi  (NK Vakfı-Denizli) için hazırladığı “Çeyiz Sandığı” adlı çalışmasında görebilirsiniz.     Taş malzemeden oluşturulmuş sandık ön yüzünde Güneş içinde Hilal desenli ve sandık üstünde birkaç yorgan, yastık, döşek gibi yükler...

SANATTA ESTETİK ?

Resim
  « Duyulardan elde edilen bilgilerle, güzel üzerine düşünme bilimi»   diye Estetiği tanımlayan Baumgarten . Aynı zamanda Estetiği ilk kez bilim olarak açıklayan filozoftur.    Yunanca “Aisthesis” (Duygu, duyum) ile “Aisthanesthai” (duymak, algılamak) demek olan bu iki kelimeden oluşan “Estetik” günlük hayatta da çok fazla kullanılan bir kelimedir. Güzel üzerine düşünme bilimi ise Estetik; Peki Güzel nedir?    Genel geçer (evrensel) Güzel kavramından bahsetmek çok zor. Kişiden kişiye, toplumdan topluma çok fazla değişken içermektedir. Bireye güzel gelen bir kişi, nesne, olay, duygu, eser başka bir bireye çirkin gelebilir. O zaman göreceli “Güzel” terimi ile “Çirkin” terimi arasındaki uyumu Sanat üzerinden belli bir disipline sokmaya çalışan bir bilim olarak tanımlanabilir.   Estetik Bilimi; Güzelin ne olduğunu sorgular. Bir şey güzel midir? Güzelse niçin güzeldir? Sorularını sorarak estetiğe   ulaşmaya çalışır. Bunları sorgularken Sanat ...

GÜL PEMBE

Resim
“İnsanın öğrenmesi gereken ilk dil tatlı dildir” Barış Manço     Sanatçı Barış Manço aramızdan 1999 yılında ayrıldı. Henüz çocuk aklımla çok üzülmüştüm hayattan gitmesine. Ve bu üzüntümle ilk kez biri için şiir yazmaya başlamıştım. İlk yazdığım şiir Barış Manço içindi. Hangi çocuk sevmezdi ki onu “Adam Olacak Çocuk”   programı ile çocukların gönlünde taht kurmuştu bir kere... “Bir kişinin adı en son ne zaman telaffuz edilirse o gün ölmüş oluyor insan. Yani fizik olarak bu dünyayı terk etmek çok da önemli bir şey değil. Nasıl olsa günün birinde hepimiz terk edeceğimiz için ve milyarlar terk ettiği için ama adınız anılmadığı gün gerçek anlamda bu dünyayı terk etmiş oluyorsunuz.” Barış Manço    Şarkıcılığının dışında, besteci, yönetmen, oyuncu, sunucu gibi bir çok kültürel sanatsal alanlarda yer aldı. Ama en çok şarkıları ile hatırlarız onu. “Ben bir şarkıcı, besteci olarak bu dünyaya gelmedim. Düşüncelerimi aktarmak üzere geldim. Bu; gün geldi şarkı ...

BİR DUVAR

Resim
“... Bir bakıma duvar aracılığıyla, hayat arkadaşınız. Bir Duvar var arada komşunla, ayrılığın. Sadece bir duvar... ”  Onur Caymaz      Bu sözler Onur Caymaz'ın   Editörlüğünü yaptığı “Komşu Kapısı Can Kapısı”(One Heart One Soul: A Neighbor) sergisine ait. 15. İstanbul Bienali'nin “İyi Bir Komşu” teması üzerine yüz eserden oluşan Karma Fotoğraf Sergisi 500.Yıl Vakfı Türk Musevileri Müzesi'nin ev sahipliğinde  gerçekleştirildi. Yer alan Sanatçılar arasında; · Bilal Akar          · Berge Arabian · Mıgırdiç Arzivyan · Rubi Asa          · Hakan Cırcır · Kemal Eskenazi         · Henri Kandiyoti · Abdulkadir Karataş · Nikolaos Manginas .  Alberto Modiano . Jil Pardo .  Emine Ülkerim        So n yıllarda Komşuluk ilişkilerinin yüzeyselleştiği başlamasına dikkat çekmeyi amaçlayan sergi; Komşuluk kavramını yeniden sorgulatıy...