Joesph Beuys
Klavir Oxgen - Joesph Beuys,1985 |
Joesph Beuys ilginç bir sanat pratiğine sahip biri. İnsan sevgisi, ruh bilim ve müzik ile iç içe bir sanatçı. Yerleştirme sanatının hala Sanat olarak görülüp görülmediğinin tartışıldığı zamanlarda olsak da. Verilmek istenen mesajı güçlü ve sarsıcı bir şekilde ifade edebilmeyi Joesph Beuys başardığını düşünüyorum.
"Klavir Oxgen" çalışmasındaki yeşil tahtada:
"Yeteneğin doğrudan sonucu olmaktan özgürleştirilmeyi bekleyen bir sanat yapıtın layıkıyla tasvir edebilmek için öncelikle aracının kendisinin özgür olması icap eder" yazılıdır.
Kuyruklu Piyano, oksijen tüpü, Yeşil tahta, telefon; tüm bu araçların genel olarak ifade ettiklerine genel olarak baktığımızda piyano Sanat ve yeteneği merkeze alır. Ve sanatın iç kısmındaki oksijen tüpü varlığı ile ilgili bir can çekişmeyi bir kısıtlanmayı anlatır. Yaşayabilmesi için ona gerekli olan ortamın olmayışı diyebiliriz. Telefon açık iletişimi gösterir. Sesi yoktur. Bu yüzden tahta da bir not olarak görülmek tek çare olmuştur.
Lahana Turşusu Partisyonu - Joesph Beuys |
Sanatçının Arter Galeri de karşılaştığım bir diğer yapıtı da "Lahana Turşusu Partisyonu". Partisyon - Sanatı, Lahana turşusu da (her gün yemek yediğimizi düşünürsek) gündelik hayatı simgeliyor. Joesph Beuys, Berlin Sanat Akademisi'nde gerçekleştirdiği "Seni özgür bırakmayı deniyorum" konserinde ortaya çıkardığı bu çalışma; özgürlük arayışının bir yankısı. 1969 yılında sergilenen yerleştirmedeki lahanalar kuruyarak adeta yosun tutmuş gibi müzik standının üzerinde. O turşu kavanozda çıkıp günlük hayat içinde tüketilmesi ve bir sanat yapıtının parçası oldu. Şimdi geriye şu soru kalıyor:
▁ Hayatın içinde kendimize ait müziği mi çalmalıyız? Yoksa başkalarından onay almak için bize ait olmayan müziği mi çalmalıyız?
Koleksiyon : Arter Galeri, İstanbul
Sanat İlhamlı ⛬
Yorumlar
Yorum Gönder
Sanat İlhamlı Kalın!