ÇOCUKLARLA FELSEFE


          İnsan, diğer tüm canlılardan farklı olarak düşünen varlık olarak tanımlanır. Çocukluktan yetişkinliğe her daim dış dünyanın nasıl meydana geldiği ve tüm bunların anlamını özel bir merak ile sorgular kısaca felsefe yapar. En yoğun felsefi dönemi aslında erken çocukluk dönemleridir. Çocuk yetişkinlerin bildiği en basit olay, durum ve nesneler hakkında sınırsız hatta sansürsüzce soru sorma eğilimindedir. Bunu bir oyun oynar gibi keyifle anın akışında yapar. Bu merak duygusu çevresindeki yetişkinler tarafından giderildikçe soruları daha da geliştirir. Yetişkinler tarafından kolaya kaçmak adına bazen bu soru sorma dönemleri bastırılmaya çalışılırsa; Çocuk büyüdükçe düşünmenin veya sorgulamanın yanlış ve gereksiz olduğuna kapılabilir. Ama biliyoruz ki soru sormak zeka geliştiren girişimciliği destekleyen çocuğun büyüdüğünde özgüvenli birey olmasını sağlayan çok önemli bir özelliktir. 

        O zaman "Erken yaşta Felsefe anlatıp filozof mu yapacağız? diye sorduğunuzu duyar gibiyim. Öncelikle Felsefe nedir? kısaca değinelim. Felsefe kelimesi Yunanca kökenli olup yaygın tanımla "Bilgi Sevgisi" gibi anlamlara gelir. Amaç soru sormaktır yani bilmeyi sevmek ve bilgiyi aramaktır. Bir sonuca, bir teze varmaktan ziyade her daim yolda olmak gibi düşünebilirsiniz.

      Erken çocukluk dönemlerinde çocuklarda başlayan soru sorma halini çocukların meraklarını giderirken bir yandan da her daim canlı tutmayı hedefleyen, Çocuklarla Felsefe eğitim modülleri geliştirilmiştir. Felsefe, Felsefe Tarihi vs. anlatmak değil amaç. Felsefe  sadece farklı ders, konu ve beceriler için öğrenmede araç olarak kullanılır. Bunlardan biri de Amerikalı Felsefeci Akademisyen Matthew Lipman'ın geliştirdiği;

P4C "Philosophy for Children" 

(Çocuklar İçin Felsefe) :

❶ Eleştirel

❷ Yaratıcı

❸ Özenli

❹ İşbirlikçi

     ... Bu dört ilkesi ile hem Okul Öncesi hem de Orta Öğretime (Lise) kadar çocukları ezberci eğitim sisteminden uzaklaştırıp hem keyifli hem de merak uyandırarak öğrenme becerisini geliştirmek. Öğretmen burada rehberdir, kolaylaştırıcıdır. Bunu bir kitap, film ya da bir sanat çalışması ile uygulayabilir. Sokratik Düşünce tekniğinden yola çıkarak bir grup katılımı ile yapılır. Amaç soru sormayı geliştirip olaylara  yenilikçi bakabilen ve sosyal becerileri gelişmiş çocuklar yetiştirmek. 



 

Sanat İlhamlı ⛬

Yorumlar

  1. Bence küçük yaşta başlanabilir. Aileler de bu konuda çaba göstermeli

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Günümüzde çok güzel farkındalıklı kitaplar var tek fark anlatıcının onu çocuklarda merakını arttırarak ve soru sormasına alan açması. Okullarda derslerde bu yöntem sık kullanılsa keşke!
      Türkiye de tek dert müfredatı yetiştirmek için ezberci eğitim modeli uygulamak 😑 İstisnalar çok az malesef

      Sil

Yorum Gönder

Sanat İlhamlı Kalın!

ÖNE ÇIKANLAR

III- Kitap Sayfalarından Beyaz Perdeye

Genç Ressam Süleyman Erdoğan ile Söyleşi

SANATTA YARATICILIK

İSTANBUL' DA ŞİFA BULMAK

Dönüşüm Etkisi

Doğukan Çiğdem ile Söyleşi

Şehrin Dokusu: Heykeller

Sanatçı Bahar Bilici Öztürk ile Söyleşi

Sanatçı Ömür Eke ile Söyleşi