"KÖRLER İÇİN İŞLER" BARBARA BLOOM
Merhaba bu yayında sizlere "Körler İçin İşler" serisi ile Sanatçı Barbara Bloom'un çalışmalarını göstereceğim. Neden körler? diye dediğinizi duyar gibiyim. Aslında burada bu metafor bizlere görmek ve bakmayı vurguluyor diyebiliriz. Dünyada bunca insan farklılıklarına rağmen birbirimizi anlamamız, sağlıklı iletişim için bu yolu tercih etmiş olmalı Barbara Bloom. Bunu yaparken edebi metinlerden sesleniyor bize. Göstereceğim dört çalışma Braille alfabesi ile yazılmış metinlerden oluşuyor . Yazılar körler için renkler ve şekiller de gören gözler için. Görenler Braille alfabesini okuyamayacak Körler de bu metinlerin yazılı olduğu renk ve şekilleri göremeyecekler.
İki taraf içinde eksik bir şeyler var. Bu eksikliği birbirimize anlatarak ya da birlikte bu eksikliklerimizi birbirimizle tamamlayarak giderebiliriz. Çünkü hiçbirimiz tam anlamıyla mükemmel değiliz. Kısaca diğerlerinden öğreneceğimiz çok şey var. Gördüğümüzü sanmak yeterli değil dokunmak gerek tıpkı Braille alfabesine dokunur gibi. Dokunmadan görme eksiktir.
Birbirimizin kalplerine dokunalım. İşte o zaman insanlık alfabesini tam anlamıyla sökeriz!
( Braille alfabesiyle metin işlenmiş el dokuma yün halı) :
Ayrı Yol / ANDRE GIDE
(Arşivsel dijital baskı, braille alfabesi, çerçeveli ) :
"
" Bu dünyada, varlığı bir izleyiciyi gerektirmeyen hiçbir şey ya da kişi yoktur. Diğer bir ifadeyle, göründüğü sürece, hiçbir şey tek başına var olamaz; var olan her şey birileri tarafından algılanır. Bu gezegende insan değil, insanlar ikamet eder. Çoğulluk, yeryüzünün yasasıdır."
Zihnin Yaşamı / HANNAH ARENDT
Altın Bir Yüzey Rengidir / 1988
( Arşivsel baskı, braille alfabesi, altın varak, çerçeveli ) :
" Altın bir yüzey rengidir."
Renk Üzerine Notlar / LUDWIG WITTGENSTEIN
Bir Fotoğrafta Gördüm / 1988
( Arşivsel dijital baskı, braille alfabesi, çerçeveli) :
" Bir fotoğrafta, açık renkte kirli bir ceket giymiş ve saçlarını dümdüz arkaya taramış sarışın bir oğlan ve kısmen siyah dökme parçalardan, kısmen pürüzsüz millerden, dişlilerden vs. yapılmış bir çeşit makinenin önünde duran koyu saçlı bir adam ve yanında da çinko kaplı tellerden oluşan bir ızgara gördüm. Fotoğraf kağıdının hepsini okuduklarından daha açık ve koyu tonlarda göstermesine rağmen demir yüzeyler demir renginde, oğlanın saçı sarı, dökme parçalar siyah ve ızgara çinko rengindeydi."
Renk Üzerine Notlar / LUDWIG WITTGENSTEIN
Yorumlar
Yorum Gönder
Sanat İlhamlı Kalın!